گام ۱ – گام
استراتژی اینترانت در کسب و کار الکترونیک به مفهوم بکارگیری اینترانت و سخت افزار و نرم افزار مربوطه برای فراهم آوردن یک یا چند هدف سازمانی است . اینترانت شبکهای با دستیبابی محدود است که در درون سازمان مورد استفاده قرار میگیرد . اینترانت همان مفاهیم و تکنولوژ یهای اینترنت و www را مورد استفاده قرار میدهد . این مفاهیم عبارتند از : مرورگرهای وب و سرورهایی که از پروتکلهای ftp ، HTML ، TCP/IP و پست الکترونیک استفاده مینمایند .
نقش اینترانت ها
به طور کلی ، اینترانتها برای چهار نوع برنامه مورد استفاده قرار میگیرند :
- ارتباطات و مشارکت
- نشر وب
- عملیات و مدیریت کسب و کار
- مدیریت پورتال اینترنت
۱ ـ ارتباطات و مشارکت
- ارسال ودریافت پست الکترونیک ، نمابرها ، پست صوتی و پیجینگ
- اتاقهای بحث و گفتگو
- کنفرانس صوتی و تصویری
- جلسات مجازی تیمها
۲ ـ نشر وب
توسعه و نشر اسناد چند رسانهای هایپرلینک ( Hyperlink ) نظیر :
- راهنماهای خط مشی
- کاتالوگهای محصول
- ترسیمات فنی
۳ ـ عملیات و مدیریت کسب و کار
- پردازش سفارش
- کنترل موجودی
- ـسیستمهای اطلاعات مدیریت
- دسترسی به پایگاه دادهها
۴ ـ مدیریت پورتال اینترنت
- مدیریت متمرکز همه عملکردهای شبکه شامل سرورها ، کلاینتها ، امنیت ، دایرکتوریها و ترافیک
- فراهم آوردن امکان دسترسی کاربران به انواع برنامههای داخلی و خارجی کسب و کار
- یکپارچه سازی تکنولوژیهای مختلف
مزایای بکارگیری اینترانت
مزایای بکارگیری اینترانت:
۱ ـ کاهش هزینههای چاپ ، توزیع و کاغذ
۲ ـ سهولت کاربرد ( به آموزش تخصصی نیاز ندارد )
۳ ـ ارزانی کاربرد ( یک بار نصب و راه اندازی میشود )
۴ ـ بیشتر پروتکل شبکه ( TCP/IP ) ، پروتکل سند ( HTML ) و پروتکل انتقال فایل ( ftp ) راه اندازی شده اند و برای همه پلات فرمها مناسب میباشند .
۵ ـ میتواند در کل سازمان مورد استفاده قرار گیرد
۶ ـ هزینه آموزش کارمندان را کاهش میدهد
۷ ـ هزینه فروش و بازاریابی را کاهش میدهد
۸ ـ هزینه حسابداری را کاهش میدهد
۹ ـ سهولت دستیابی به نتایج در شرکتی یکپارچه تر با مشارکت بهتر و بهره ورتر کارکنان
محدودیتهای اینترانت
ـ یک تکنولوژی تکاملی است و به ارتقاء نیاز دارد و با مشکلات ناسازگاری نرم افزاری روبروست
۲ ـ گونههای امنیتی آن ناکافی است
۳ ـ ناکافی بودن کارآیی مدیریت سیستم و پشتیبانی ضعیف از کاربر
۴ ـ بعضی از رسانهها نظیر تصویر کند عمل می کند
۵ ـ نگهداری محتوا زمانبر است
۶ ـ شاید بعضی از کارکنان بر روی میز کارشان کامپیوتر شخصی نداشته باشند .