آموزشی

اینترانت ( Interanet ) چگونه است ؟

گام ۱ – گام

استراتژی اینترانت در کسب و کار الکترونیک به مفهوم بکارگیری اینترانت و سخت افزار و نرم افزار مربوطه برای فراهم آوردن یک یا چند هدف سازمانی است . اینترانت شبکه‌ای با دستیبابی محدود است که در درون سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد . اینترانت همان مفاهیم و تکنولوژ ی‌های اینترنت و www را مورد استفاده قرار می‌دهد . این مفاهیم عبارتند از : مرورگرهای وب و سرورهایی که از پروتکل‌های ftp ، HTML ، TCP/IP و پست الکترونیک استفاده می‌نمایند .

 

 

 

نقش اینترانت ها

 

به طور کلی ، اینترانت‌ها برای چهار نوع برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند :

  1. ارتباطات و مشارکت
  2. نشر وب
  3. عملیات و مدیریت کسب و کار
  4. مدیریت پورتال اینترنت

۱ ـ ارتباطات و مشارکت

  •  ارسال ودریافت پست الکترونیک ، نمابرها ، پست صوتی و پیجینگ
  •  اتاق‌های بحث و گفتگو
  •  کنفرانس صوتی و تصویری
  •  جلسات مجازی تیم‌ها

۲ ـ نشر وب

توسعه و نشر اسناد چند رسانه‌ای هایپرلینک ( Hyperlink ) نظیر :

  • راهنماهای خط مشی
  •  کاتالوگ‌های محصول
  •  ترسیمات فنی

۳ ـ عملیات و مدیریت کسب و کار

  •  پردازش سفارش
  •  کنترل موجودی
  • ـسیستم‌های اطلاعات مدیریت
  •  دسترسی به پایگاه داده‌ها

۴ ـ مدیریت پورتال اینترنت

  • مدیریت متمرکز همه عملکردهای شبکه شامل سرورها ، کلاینت‌ها ، امنیت ، دایرکتوری‌ها و ترافیک
  • فراهم آوردن امکان دسترسی کاربران به انواع برنامه‌های داخلی و خارجی کسب و کار
  • یکپارچه سازی تکنولوژی‌های مختلف
این نوشته را هم از دست ندهید :   راه‌های مختلف برای بستن و راه‌اندازی مجدد اکسپلورر در ویندوز

مزایای بکارگیری اینترانت

 

مزایای بکارگیری اینترانت:

۱ ـ کاهش هزینه‌های چاپ ، توزیع و کاغذ

۲ ـ سهولت کاربرد ( به آموزش تخصصی نیاز ندارد )

۳ ـ ارزانی کاربرد ( یک بار نصب و راه اندازی می‌شود )

۴ ـ بیشتر پروتکل شبکه ( TCP/IP ) ، پروتکل سند ( HTML ) و پروتکل انتقال فایل ( ftp ) راه اندازی شده اند و برای همه پلات فرم‌ها مناسب می‌باشند .

۵ ـ می‌تواند در کل سازمان مورد استفاده قرار گیرد

۶ ـ هزینه آموزش کارمندان را کاهش می‌دهد

۷ ـ هزینه فروش و بازاریابی را کاهش می‌دهد

۸ ـ هزینه حسابداری را کاهش می‌دهد

۹ ـ سهولت دستیابی به نتایج در شرکتی یکپارچه تر با مشارکت بهتر و بهره ‌ورتر کارکنان

محدودیتهای اینترانت

ـ یک تکنولوژی تکاملی است و به ارتقاء نیاز دارد و با مشکلات ناسازگاری نرم افزاری روبروست

۲ ـ گونه‌های امنیتی آن ناکافی است

۳ ـ ناکافی بودن کارآیی مدیریت سیستم و پشتیبانی ضعیف از کاربر

۴ ـ بعضی از رسانه‌ها نظیر تصویر کند عمل می کند

۵ ـ نگهداری محتوا زمانبر است

۶ ـ شاید بعضی از کارکنان بر روی میز کارشان کامپیوتر شخصی نداشته باشند .