آموزشی

مانیتورینگ دما در اتاق سرور چگونه است ؟

گام ۱ – گام

اگر نتوانیم بطور مستقیم بر سیستم تهویه نظارت داشته باشم چکار باید کنیم؟

بهترین راهکار برای تشخیص خرابی سیستم تهویه، محلِ ورودی هوای سردِ سیستم تهویه به قسمتهای خالی اتاق سرور می باشد. هر اتفاقی که برای سیستم تهویه رخ دهد در اینجا بصورت آشکار قابل مشاهده خواهد بود.

متعاقباً شما می توانید از آستانه پایین دما برای هشداردهنده خود استفاده نمایید. شما زمان زیادی ندارید چون در صورت خرابی کامل تهویه، شرایط محیطی اتاق سرور بسیار سریع گرم می گردد ولی با این کار می توانید زمان باقیمانده برای تعمیر سیستم تهویه را به حداکثر برسانید.

 

 

تعداد و محل نصب سنسورها

مسئله اصلی در مانیتورینگ دما در یک اتاق سرور، دانستن دقیق محل نصب سنسورها می باشد. حتی در یک اتاق کوچک سرور بدون رَک و بدون راهروهای سرد/گرم نیز دما ثابت نیست.

دما در محلِ ورودی تهویه می تواند بسیار سردتر از هوای خروجیِ سرورها باشد. در اتاقهای بزرگ سرور که دارای راهروهای سرد/گرم هستند، نصب تنها یک سنسور کاملاً غیرمنطقی می باشد.

در نتیجه شما نیازمند نظارت دما در مکانهای متفاوت می باشید و این مکان ها باید تا حد امکان به سرورها نزدیک باشد.

 

خاموش شدن سرور در اثر گرما

بسیاری از سرورهای مدرن این قابلیت را دارند که دمای مادربُرد خود را بسنجند و هنگامی که دما به سطح هشداردهنده ای رسید، خود را خاموش نمایند.

ورود به دیتا سنتر و فهمیدن این موضوع که سرورهای شما خودبه خود خاموش شده اند می تواند ذهن شما را مشوّش نماید، بنابراین بهترین راه به کارگیری سیستم های مانیتورینگ پیشرفته و حصول اطمینان از وجود سیستم های تهویه پشتیبان می باشد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   قانون(Canon)

 

 

توصیه ها

  1. نیازمندیهای خود را در ابتدا مشخص نمایید و بصورت دقیق تعریف کنید که انتظار شما از سیستم مانیتورینگ چه می باشد.
  2. اگر تجهیزات شما دارای امکان خاموش شدن اتوماتیک (بر اثر گرم شدن زیاد مادربرد) می باشد، از فعال بودنِ این گزینه اطمینان حاصل نمایید. از سازنده سروِر در این زمینه کمک بخواهید.
  3. اطلاعات مربوط به سیستم مانیتورینگ شبکه خود را بخوانید و سنجش های بدست آمده را برای دانستنِ روند تغییرات دما در مکان های مختلف اتاق سرور یا دیتا سنتر بررسی نمایید. این کار خصوصاً هنگامی که چیدمان جدیدی در اتاق سروِر صورت می پذیرد می تواند برای یافتن مکانِ نقاط داغ مفید باشد.
  4. اگر شما با گروهی از سروِرها مواجه شدید که به خودیِ خود خاموش می شوند، احتمالاً به یک نقطه داغ برخورد نموده اید. در چنین محلی بهتر است سنسور دما نصب نموده و دما را برای مدت زمان خاصی چک نمایید تا ببینید خاموش شدن ها در چه زمانی روی می دهند و آیا این همان زمانی است که شما پیک گرمایی (دمای حداکثری) داشته اید یا نه؟

سیستم مانیتورینگ بینا چیست ؟

بینا نرم افزاری پیشرفته و جامع برای مانیتورینگ کلیه اجزاء موجود بر روی شبکه و دیتا سنتر می باشد. این سیستم دارای انواعی از مانیتور ها برای نظارت سرورها ، تجهیزات شبکه ، لینک های ارتباطی ، پایگاه های داده ، برنامه های کاربردی ، شرایط محیطی ، ترافیک شبکه و سایر سرویس های شبکه می باشد .

این نوشته را هم از دست ندهید :   سرورهای اینترنت چگونه کار می‌کنند ؟

بینا به صورت یکپارچه بر و ضعیت عملکرد اجزاء نظارت کرده و در صورت ردیابی هر گونه اختلال ویا کاهش کیفیت سرویس ها ، با ارسال انواع اخطار مسئولان شبکه را از موضوع با خبر می سازد. گزارش های بینا تصویری واضح از کیفیت سرویس های فناوری اطلاعات ارائه می دهد.

ماژول مانیتورینگ شرایط محیطی بینا با پشتیبانی از انواع سنسورهای تحت شبکه به صورت کاملا یکپارچه بر شرایط محیطی نظارت کرده و درصورت بروز شرایط محیطی نا مناسب با ارسال انواع اخطار از جمله پیام کوتاه، ایمیل و آژیر اخطار افراد مسئول را از وجود مشکل آگاه می سازد.

برای آشنایی بیشتر با محصول مانیتورینگ بینا لطفا به صفحه    نرم افزار مانیتورینگ شبکه    مراجعه نمایید.