آموزشی

آسیب دیدگی های ورزشی

گام ۱ – انواع آسیب دیدگی

آسیب دیدگی های اتفاقی :

آسیب دیدگی های اتفاقی آن هایی هستند که وقتی ما کمترین انتظار را از آنها داریم با رخدادشان ما را شگفت زده می کنند.آن ها به دلایل فشارهای بیرونی و درونی اتفاق می افتند.

فشارهای درونی :

آن هایی هستند که وقتی بدن در حال تمرین است ایجاد می شوند. وقتی در بالاترین سطح در حال عمل هستیم،اعمال فشار اضافی بر برخی از قسمت های بدن می تواند موجب ایجاد صدمه شود . یک کشش ناگهانی یا چرخش ناگهانی می تواند موجب کشیدگی یا پارگی عضلات ،تاندون ها یا رباط ها شود . این آسیب دیدگی ممکن است ناشی از عدم گرم کردن ،حرکات ناگهانی خیلی قوی یا فقدان مهارت باشد . برای نمونه دوندگان سرعت ممکن است در مسابقه دچار پارگی “زرد پی”زانو شوند .فوتبالیست ها اغلب با انجام حرکات کششی دچار کشیدگی در ناحیه ران یا در اثر چرخش دچار آسیب دیدگی رباط زانو می شوند.

فشارهای بیرونی :

از خارج از بدن ما ناشی می شوند .تصادم مستقیم ،یا خشونت از سوی بازیکن دیگر نمونه هایی از فشار بیرونی هستند ،فشار بیرونی دیگر از محیط است.

خشونت :

آسیب دیدگی های ناشی از خشونت به دلیل تصادم مستقیم بین بازیکنان یا تجهیزات است. در بسیاری از رشته های ورزشی برخورد بین حریفان برخورد خشونت آمیز است. نتیجه تصادمات ممکن است شکستگی ها،در رفتگی ها،رگ به رگ شدگی ها و کوفتگی ها باشد .آسیب دیدگی ممکن است بر اثر اصابت تجهیزاتی مثل توپ،چوب،(چوگان و…)یا راکت ایجاد شوند.بعضی از قوانین نیز می تواند منجر به آسیب دیدگی ناشی از خشونت شود.

محیط :

محیط می تواند به روش مختلف موجب آسیب دیدگی شود

این نوشته را هم از دست ندهید :   غبار هوشمند در شبکه‌های کامپیوتری چگونه عملکردی دارند؟

آسیب دیدگی ممکن است به دلیل تجهیزات باشد –برای مثال ممکن است، پای بازیکن در اثر برخورد با تیر دروازه دچار آسیب دیدگی شود.

دیگر اینکه آسیب دیدگی ممکن است به دلیل شرایط جوی باشد. گرمای خیلی شدید می تواند موجب آب زدایی ، تشنگی وسپس گرما زدگی شود سرمای شدید موجب سرما زدگی می شود .

آسیب دیدگی های ناشی از کار بیش از حد :

آسیب دیدگی های ناشی از کار بیش از حد،نتیجه استفاده خیلی زیاد از بدن در یک دوره زمان طولانی است .این آسیب دیدگی با درد و ورم همراه هستند.

آسیب دیدگی های رایج ناشی از کار بیش از حد شامل موارد زیر است:

آسیب دیدگی آرنج در تنیس و گلف- ورم مفصل آرنج

گرفتگی و درد عضلات پا –درد در قسمت جلوی ساق پا

شانه در کریکت –صدمه و ورم قسمت جلوی شانه

تاول و پینه-ناشی از تجهیزات در خلال فعالیت .

تنها راه درمان برای آسیب دیدگی های ناشی از کار بیش از حد،استراحت است.  برخی از این آسیب دیدگی های ناشی از اجرای نادرست فنون است .زمانی که علت مشکل اجرای نا صحیح فن باشد باید برای پیشگیری ازآسیب دیدگی،فن را اصلاح کرد.

آسیب دیدگی های مزمن :

کلیه آسیب دیدگی ها باید به موقع درمان شوند. برای درمان آسیب دیدگی نیاز به زمان داریم .اگر موضع اسیب دیده قبل از التیام کامل تحت فشار قرار گیرد ،وضعیتش بدتر خواهد شد.اگر این وضعیت ادامه یابد آسیب دیدگی مزمن بوجود خواهد آمد ،چیزی که درمان آن دشوار است . آسیب دیدگی های مزمن ممکن است منجر به صدمات دائمی ، مثل آتروزمفاصل شوند.

گام ۲ – آسیب دیدگی در بافت های نرم

این نوشته را هم از دست ندهید :   آموزش تصویری نصب و منو های Adobe Photoshap cc 2018 (فتوشاپ) ۱

رگ به رگ شدگی :

زمانی اتفاق می افتد که در اثر کشش زیاد رباطی بیش از حد کشیده یا پاره شود.رگ به رگ شدگی می تواند در اثر پیچ خوردگی یا پیچش ناگهانی – برای نمونه رگ به رگ شدن مچ پا – باشد. دراین گونه موارد باید از روش درمانی RICEاستفاده کنیم . اگر آسیب دیدگی شدید باشد باید آن را مثل شکستگی ها درمان کنیم.

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می افتد که تاندون یا عضله ای پاره یا کشیده شود.این امر می تواند در اثر یک کشش ناگهانی یا تلاش عضلانی اضافی اتفاق بیفتد. در این موارد(برای مثال اگر عضله ای دچار کشیدگی شده باشد )باید از درمان RICEاستفاده کنیم.

ما دارای دو غضروف در بین استخوان های مفصل زانو هستیم که به عنوان ضربه گیر عمل می کند،برای نمونه ممکن است در خلال بازی فوتبال پیچ خوردگی یا کشیدگی غیر معمول مفصل اتفاق بیفتد . اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید بدنبال تدابیر پزشکی باشیم.

چگونه آسیب دیدگی های کوچک در بافت های نرم را درمان کنیم ؟

باید مشکلات کوچک را سریعا و دقیقا مورد رسیدگی قرار دهیم . اگر به آن ها بی توجه باشیم ،ممکن است باعث مشکلات جدی تر شوند.

بریدگی ها :

محل بریدگی را با آب تمیز شستشو دهید . آن را به آرامی خشک کنید و پانسمان نمائید. پوست اطراف محل بریده شده را تمیز و خشک کنید . با استفاده از یک باند روی آن را پانسمان نمائید . برخی از پانسمان ها مستقیما به زخم می چسبند . از باند هایی برای پانسمان استفاده کنید که بعد از مدتی به طور طبیعی از پوست جدا می شوند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   VoIP چیست و چگونه کار می کند ؟

گام ۳ – آسیب دیدگی در بافت های سخت

شکستگی ها :

شکستگی  دو نوع می باشد

شکستگی ساده (بسته)-استخوان در زیر پوست باقی می ماند.

شکستگی مرکب (باز)-استخوان شکسته از پوست بیرون می زند.

در شکستگی های مرکب ممکن است به اعصاب و عضلات صدمه وارد شود . کلیه شکستگی ها جدی هستند و نیاز به درمان فوری و مراقبت پزشکی دارند.

شکستگی های ایجاد شده در اثر فشار:

ترک های کوچک در یک استخوان هستند . آن ها اغلب آسیب دیدگی های ناشی از استفاده مفرط از یک اندام می باشند . آن ها ممکن است در اثر دویدن طولانی روی سطوح سخت ایجاد شوند . علائم شکستگی شامل:ورم ، درد فزاینده و مداوم در قسمتی از دست یا پا و حساس شدن ناحیه ترک خورده است.

درمان آن:

استفاده از یخ برای کاهش ورم

استراحت فوری

ادامه سایر فعالیت ها به شیوه مناسب

چک کردن فعالیت جاری و کفش ورزشی برای پیدا کردن دلیل آن

دویدن روی سطوح نرم تر بعد از بهبودی

در رفتگی ها :

بدین معنا است که استخوان به خارج از وضعیت طبیعی اش در مفصل فشار داده می شود . رباط های پیرامون مفصل نیز ممکن است دچار صدمه شوند . علت آن ممکن است پیچش استخوان ، مثل یک تکل در راگی باشد. درمان کلیه در رفتگی ها همانند شکستگی ها است.