آموزشی

سرویس های میزبانی VoIP در تقابل با سیستم های تلفن داخلی VoIP چگونه است؟

گام ۱ – سیستم تلفن داخلی VoIP PBX

تفاوت های اصلی چیستند؟

بسیاری از قابلیت هایی که توسط سرویس دهنده میزبانی VoIP ارائه می شوند در سیستم های تلفن داخلی VoIP PBX یافت می شوند. چه نیاز به شماره تلفن هایی با دسترسی رایگان (Toll Free) و یا یکپارچه سازی با سیستم ایمیل و یا حتی به طور مثال نیاز به فکس نرم افزاری داشته باشید، هر دو مدل از آن پشتیبانی می کنند. تفاوت اصلی بین این دو مدل در هزینه های راه اندازی و البته هزینه های جاری آنها نهفته است.
نظر به اینکه هزینه راه اندازی اولیه و گوشی های شبکه در مدل سرویس های  میزبانی، این مدل به صرفه تر و در دسترس تر به نظر می رسد. و با توجه به اینکه یک شرکت بیرونی مدیریت سیستم تلفنی را بر عهده دارد، هیچ گونه هزینه نگهداری وجود نخواهد داشت. ضمنا نیازی به کارشناس IT برای مدیریت سیستم خود نخواهید داشت. اما به هر حال هزینه ها در صورتیکه بخواهید خدمات بیشتری دریافت کنید و یا تعداد کاربران خود را افزایش دهید، بالاتر خواهد رفت. تغییرات نیز ممکن است بلافاصله اعمال نشوند. برخی سرویس دهنده ها ممکن است قادر نباشند قابلیت های VoIP را آنطور که مورد درخواست شماست، سفارشی سازی نمایند. علاوه بر اینها، برخی سرویس دهنده ها ممکن است قابلیت های جدید این فناوری را در فاصله کوتاهی از زمان پیدایش، در اختیارتان قرار ندهند. و در آخر، اگر سرویس دهنده به هر دلیلی قادر به ارائه سرویس نباشد، شما بدون سیستم تلفنی خواهید ماند.
با انتخاب سیستم تلفن داخلی VoIP PBX، شرکت شما در ابتدا با کلیه های هزینه های اولیه نظیر گوشی ها، سروری برای میزبانی سیستم و کارت های سخت افزاری مورد نیاز برای ارتباط با خطوط شهری و سیستم تلفن داخلی فعلی، روبرو خواهد شد. این هزینه های بسیار قابل توجه خواهد بود و اغلب به چند هزار دلار می رسد. و بدلیل اینکه سیستم تلفنی در محل شرکت قرار دارد، نیاز به کارشناس IT برای راه اندازی و نگهداری آن خواهید داشت. هزینه های ظاهرا بالای یک سیستم تلفن داخلی VoIP PBX احتمالا باعث خواهد شد که شرکت هایی که بودجه لازم برای راه اندازی آن را ندارند، از انتخاب آن منصرف شوند.
هرچند، از آنجاییکه سیستم تلفنی در محل شرکت است، قابلیت سفارشی سازی آن بسیار بالاست. افزودن کاربران جدید و تغییر شماره ها بدون نیاز به سرویس دهنده بیرونی و صرف هزینه اضافی، در حداقل زمان امکان پذیر است.
در عین حال، اگر محل شرکت تغییر کند، باید تمام سیستم تلفنی نیز به همراه آن جابجا شود. در مدل سرویس های میزبانی VoIP، جابجایی سیستم تلفنی، به سادگی کشیدن فیش گوشی ها و وصل کردن مجدد آنها در مکان جدید به پهنای باند جدید اینترنت است.
در اینجا خلاصه ای از نقاط قوت و ضعف هر دو مدل ارائه  می شود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   TCP/IP چگونه کار میکند ؟

 

 

نقاط قوت مدل سرویس های میزبانی

مدیریت بیرونی سیستم تلفنی نیاز به منابع اضافی را کاهش می دهد

هزینه های پایین راه اندازی اولیه پایین

هزینه های اندک نگهداری

جابجایی سیستم تلفنی بسیار ساده و سریع است

 

ضعف های مدل سرویس های میزبانی

افزودن کاربران و قابلیت های جدید هزینه بر است

امکان ایجاد قابلیت های سفارشی شده بسیار سخت است

اگر سرویس دهنده قادر به ارائه سرویس نباشد، سیستم تلفنی وجود نخواهد داشت

 

نقاط قوت سیستم تلفن داخلی VoIP PBX

قابلیت بالای سفارشی سازی

کنترل بیشتر بر قابلیت ها و نحوه استفاده از سیستم

افزودن قابلیت های جدید نیازی به شرکت ثالث ندارد

 

 

 

محدودیت های VOIP PBX

پیش از هر چیزی هزینه هایی که برای سخت افزار و نصب آن باید صرف شود

نیاز اختصاصی به متخصص IT برای مدیریت سیستم که خود می تواند هزینه زیادی به دنبال داشته باشد

جابجایی سیستم تلفنی که خود شامل جابجایی سرور نیز می باشد
کدام مدل برای تجارت شما مناسب تر است؟

بدلیل اینکه  ارایه دهنده سرویس VoIP یک عامل خارجی برای سفارش دهنده آن محسوب می شود، این موضوع که شرکت های تجاری کوچک با وجود محدودیتی که در منابع مالی خود دارند بتوانند به سیستمی با قابلیت های گوناگون و سهولت استفاده دست پیدا کنند، برایشان بسیار خوشایند خواهد بود که البته این تکنولوژی VoIP است که این امکان را فراهم می سازد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   IP Phone چگونه کار می‌کند ؟

علاوه بر این، با وجود تمام خدماتی که یک سرویس دهنده خارجی ارایه می دهد، یک سیستم VoIP بوجود آورنده یک تجارت کوچک که بر مبنای یک سیستم تلفنی جامع بدون نگرانی جهت وجود نگهداری و پشتیبانی مداوم است، می شود.

برای شرکت های نسبتا بزرگتر با داشتن بستر مناسب و منابع مالی بیشتر جهت سرمایه گذاری، احتمالا آشنایی با  IP-PBX خوشایندتر خواهد بود. همچنین در یک شرکت تجاری بزرگتر احتمال وجود یک کارمند و یا منابع مالی جهت به خدمت درآوردن یک متخصص IT جهت مدیریت سیستم تلفنی بیشتر است.

” کالپا اتنسون روزنامه نگار سانفرانسیسکویی که تا به حال مقالات زیادی در مورد تکنولوژی برای PC World و سایر نشریه ها به نگارش در آورده است. “