آموزشی

شبکه پاورلاین چگونه کار می‌کند ؟

گام ۱ – تکنولوژی پاورلاین

پاورلاین چگونه کار می‌کند ؟

پاورلاین شامل حداقل یک جفت آداپتور است که هر دو به پریز برق متصل می شوند. یکی نقش فرستنده را ایفا می‌کند و دیگری نقش گیرنده را.هر دو آداپتور دارای یک دوشاخه برق و یک پورت شبکه و یا کارت شبکه وایرلس هستند. پس از اینکه آداپتور فرستنده از طریق پریز برق، به برق ساختمان متصل شد، با اتصال کابل شبکه مودم یا اکسس پوینت به آن، این آداپتور از روی سیم‌های برق ساختمان اقدام به انتشار شبکه می‌کند. حال با اتصال آداپتور گیرنده به هر یک از پریزهای برق، این آداپتور سیگنال های شبکه را دریافت می‌کند و از طریق پورت شبکه ای که بر روی آن است، آن را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما با اتصال کامپیوتر خود به پاورلاین، گویی کامپیوتر خود را مستقیم به اکسس پوینت وصل کرده‌اید و لذا قادر خواهید بود به راحتی از شبکه استفاده نمایید. همچنین اگر پاورلاین شما امکان وایرلس هم داشته باشد شما می‌توانید از طریق تبلت یا موبایل خود نیز به صورت بی سیم به آن متصل شوید.

 

گام ۲ – دقیقا چه زمانی به پاورلاین نیاز دارم ؟

شبکه در نقاط دور.

همان‌طور که در مقدمه مقاله اشاره شد متداول ترین کاربرد پاورلاین، مکان هایی است که سیگنال Wi-Fi ضعیف است یا اصلا وجود ندارد و نیز کشیدن کابل شبکه غیرممکن، سخت و یا غیر اقتصادی است.
این کاربرد ساده‌ترین نوع کاربرد پاورلاین است و لذا ساده‌ترین پاورلاین ها نظیر D-Link DHP-209AV نیاز شما را در این موارد برطرف خواهند کرد.

انتشار صوت و تصویر.

آداپتورهای پاورلاینی وجود دارند نظیر D-Link DHP-500AV و D-Link DHP-600AV/E که با سرعت های بالاتر از ۵۰۰Mbps کار میکنند و این سرعت ها می‌توانند پهنای باند مناسبی برای انتشار ویدئو و یا کنسول های بازی فراهم کنند. به طور مثال اگر می‌خواهید یک بازی تحت شبکه مانند Counter را انجام دهید و مودم یا اکسس پوینت شما برای انجام این کار مناسب نیست می‌توانید با خرید یک جفت پاورلاین و اتصال دو کامپیوتر به این دو پاورلاین، فارغ از نیاز به اکسس پوینت آن دو کامپیوتر را باسرعت بالایی به یکدیگر متصل کنید و بازی دلخواه خود را انجام دهید.

شبکه Wi-Fi متحرک.

نقاطی در خانه وجود دارند مانند زیرزمین یا پارکینگ که تقریباً هیچ وقت در آن‌ها نیاز به اینترنت و یا شبکه وای فای ندارید اما ممکن است در موارد خاصی این نیاز احساس شود. پس بهتر است به جای افزایش تعداد اکسس پوینت ها و یا خرید اکسس پوینت های پرقدرت گران قیمت یک جفت پاورلاین در اختیار داشته باشید تا هرجا این نیاز را داشتید و یک دوشاخه برق وجود داشت بتوانید یک شبکه وای فای بسازید.
پاورلاین هایی مانند D-Link DHP-W311AV می‌توانند این امکان را برای شما فراهم کنند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ISA SERVER چیست و چگونه کار می کند ؟

 

 

 

آیا پاورلاین را در هر مکانی می توان استفاده کرد ؟

گرچه پاورلاین یک تکنولوژی انقلابی است اما به هر حال هنوز تکنولوژی است نوظهور و هنوز به تکامل نرسیده است و به طور فراگیر و در همه مکان ها و همه شرایط قابل استفاده نیستند یا کارآیی مناسب را نخواهند داشت که در ادامه مهم‌ترین آن ها را ذکر می کنیم:

  • در مکان هایی که قطع برق زیاد اتفاق می افتد.
  • در مکان هایی که نوسانات برق زیاد است.
  • در زمانی که آداپتور پاورلاین به صورت مستقیم به پریز برق متصل نمی‌شود و واسط هایی مانند چند شاخه و محافظ برق بر سر راه آن است.
  • در مکان هایی که چند کنتور برق، برق آن‌ مکان ها را کنترل می کند.

آیا استفاده از پاورلاین نیازمند دانش فنی است؟

پاسخ منفی است. شاید بتوان گفت راحت ترین دستگاه دیجیتالی از منظر راحتی استفاده، پاورلاین است. همان طور که پیشتر ذکر شد تنها دانشی که برای راه اندازی یک پاورلاین نیاز دارید دانستن چگونگی زدن یک دوشاخه به برق است و از این پس شما بدون اینکه دیگر بخواهید مانند مودم ADSL آن را تنظیم نمایید، خود پاورلاین باقی کار را برای شما انجام میدهد.

البته قابل ذکر است که در تعداد انگشت شماری از پاورلاین ها، همه چیز به این سادگی نخواهد بود و شما حتی برای راه اندازی اولیه هم باید از درایور و نرم افزارهای مخصوصشان استفاده نمایید.

همچنین در پاورلاین هایی که وایرلس هم هستند در صورتی که بخواهید از Wi-Fi آنها استفاده نمایید بدون شک مانند اکسس پوینت می بایست پاورلاین را برای اعمال تنظیمات دلخواه، پیکربندی نمایید.

سرعت پاورلاین چقدر است؟

امروزه هنگامی که شما می‌خواهید پاورلاین خریداری کنید بر روی آن‌ها سرعت هایی مانند ۲۰۰Mbps, 500Mbps و یا حتی ۱Gbps را خواهید دید. گرچه به طور معمول مودم ها و اکسس پوینت ها سرعت ۱۰۰Mbps را در اختیار شما می‌گذارند اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، در عمل سرعت پاورلاین ها ۲ یا ۵ و یا ۱۰ برابر سرعت شبکه معمولی نخواهد بود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   System Restore چیست و چگونه با آن مشکلات ویندوز را حل کنیم؟

داستان از این قرار است که گرچه این اعداد بر روی پاورلاین ها نوشته می‌شود اما باید دانست که این سرعت ها، سرعت ایده‌آل و اسمی پاورلاین و در حقیقت سرعتی است که آن پاورلاین پیش از ورود داده به سیم برق می‌تواند ایجاد کند. اما آنچه که در عمل مشاهده می‌شود این است که بنا به دلایل متعددی نظیر فرسودگی سیم کشی ساختمان، فاصله بین آداپتورها، نوسانات برق، تداخلات ناشی از بقیه دستگاه ها مانند شارژر تلفن و … شما سرعتی بسیار کمتر از این سرعت را دریافت خواهید کرد.
تحربه نشان میدهد که در عمل از یک پاور لاین با سرعت ۵۰۰Mbps سرعتی حدود ۱۰۰Mbps و از یک پاورلاین باسرعت ۲۰۰Mbps سرعتی بین ۲۰ تا ۷۰Mbps را میتوانید انتظار داشته باشید.

البته چند نکته را در این خصوص باید در نظر داشته باشید:

نخست اینکه هر چه سرعت اسمی یک پاورلاین بیشتر شود تقریبا سرعت شما هم به همان میزان بیشتر خواهد شد. یعنی سرعتی که از پاورلاین ۵۰۰Mbps در یک محل دریافت می‌کنید حدود ۲٫۵ برابر سرعتی که از یک پاورلاین ۲۰۰Mbps در همان مسیر دریافت میکنید خواهد بود.

دوم اینکه شما زمانی می‌توانید از سرعت های بالا نهایت استفاده را ببرید که اکسس پوینت یا مودم شما نیز توانایی ارسال داده با سرعت بالا را نیز داشته باشد. به طور مثال اگر اکسس پوینت شما تنها پورت های اترنتی با سرعت ۱۰۰Mbps داشته باشد و شما یک پاورلاین ۳۰۰Mbps ای را خریداری کنید گرچه سرعت بین دو فرستنده و گیرنده وایرلس ۳۰۰Mpbs خواهد بود اما مسلماً سرعت استفاده شما از اینترنت یا شبکه ای که اکسس پوینت در آن قرار دارد از ۱۰۰Mbps تجاوز نخواهد کرد.
البته در مورد پاورلاین هایی که به طور مستقیم و بدون نیاز به اکسس پوینت می‌توانند به یکدیگر متصل شوند دیگر این قانون وجود نخواهد داشت.

به هر حال اگر در ایران هستید و از پاورلاین تنها برای استفاده از اینترنت می‌خواهید استفاده کنید با توجه به اینکه معمولاً سرعت اینترنت شما از ۲Mbps تجاوز نخواهد کرد نیازی نیست پارامتر سرعت را در خرید پاورلاین مد نظر قرار دهید. اما اگر میخواهید از پاورلاین برای بازی یا فیلم دیدن در شبکه استفاده کنید هر چه پاورلاینی با سرعت بالاتر خریداری نمایید ریسک کمتری نموده اید.

این نوشته را هم از دست ندهید :   آموزش تصویری نصب و فعال سازی آنتی ویروس نود۳۲

چه تعداد پاورلاین می‌توانم داشته باشم؟

در مورد تعداد گیرنده گرچه برخی تولیدکننده ها ادعا می‌کنند محدودیت خاصی وجود ندارد و در برخی موارد مانند پاورلاین DHP-601AV دی لینک گفته می‌شود که شما می‌توانید تا ۶۴ گیرنده را به شبکه متصل نمایید، اما تجربه نشان داده است که در هر مسیر برقی که از یک کنتور تغذیه می‌شود حالت بهینه استفاده از حداکثر ۸ پاورلاین خواهد بود. به هر حال در مورد تعداد پاورلاین هایی که می‌خواهید بخرید بهتر است که دو نکته را در نظر داشته باشید.

نخست اینکه هرچه تعداد پاورلاین در شبکه شما کمتر باشد بهتر است. لذا در هنگام خرید پاورلاین به نیازهای آینده خود توجه کنید و پاورلاینی با تعداد پورت مناسب را انتخاب کنید تا با افزایش تعداد دستگاه هایتان، نیاز به خرید پاورلاین جدید نداشته باشید. به هر جهت اگر نیاز به افزایش پوشش دهی شبکه پیدا کردید توصیه می‌شود به جای افزایش تعداد پاورلاین ها تا جایی که امکان دارد از پاورلاین های وای فای استفاده نمایید.

دوم اینکه برای استفاده بهینه و حداکثری از توانایی پاورلاین و جلوگیری از بروز مسائل ناسازگاری و پشتیبانی بهتر است همه پاورلاین ها را از یک مدل خریداری کنید. در صورت بروز مشکلاتی از این قبیل عیب یابی و رفع مشکل، بسیار سخت و تقریباً غیرممکن خواهد بود.

امکانات خاص.

پریز اضافی.

بعضی از پاورلاین ها شامل یک پریز برق هستند که این به شما اجازه می دهد دوشاخه برق وسایل دیگر را به پریز برق پاورلاین بزنید. بنابراین در هنگام استفاده از پاورلاین، شما برای استفاده باقی وسایل برقی، پریز برقی را از دست نمی دهید. پس بهتر است هنگام خرید پاورلاین به این نکته هم توجه داشته باشید.